Mindfulness & Yoga

STANNA UPP FÖR ATT SKAPA BALANS



VAD ÄR YINYOGA?

Slappna av och låt gravitationen göra jobbet! Yinyoga är en återhämtande och terapeutisk yogastil som passar alla människor och kroppar. Den är en motvikt till yangbaserade, mer fysiskt krävande aktiviteter och yogastilar, men är särskilt effektiv för stela och orörliga personer. Den har visat sig hjälpa ryggvärk, knä och/eller nackproblem och framför allt ha en god inverkan till en stressad och snabb livsstil med mycket prestation. Genom att balansera yin, vila, och yang, aktivitet, i livet i stort ökar vårt välbefinnande på alla plan.


I yinyogan stretchar vi inte, vi drar inte och vi vill undvika att hålla kroppen i ytterlägen. Vi slappnar av och låter kroppen vara och kommer på så sätt ner på djupare nivåer, till de underliggande delarna som fascia, ligament, leder, energibanor och meridianer. Du stannar i varje ställning under flera minuter och praktiserar samtidigt medveten närvaro i stunden.


Det välbefinnande som ofta infinner sig efteråt beror på att hjärnan sätter igång produktionen av avslappningshormonet oxytocin och prolaktin, ett slags livskraftshormon. Effekten kan hålla i sig till långt senare.

Under varje pass blir du guidad av mig i ett tema som hjälper dig att utforska & landa i ditt eget inre!


NÄR PASSAR YINYOGA?

Inga förgrundskunskaper behövs! Passar både nybörjare och erfarna utövare!


När du vill öka rörligheten i leder

När du vill mjuka upp kroppen

När du vill komplettera övrig yogapraktik och träning

När du behöver smärtlindring

När du vill stilla kropp och sinne

När du är stressad och vill komma ner i varv

När du längtar efter avslappning

När du längtar efter medveten närvaro

När du vill skapa ett inre lugn

När du vill öka flöde av energi och livskraft

För att hantera svåra tillstånd i kropp och själ. ex. kronisk eller intensiv smärta

För att hantera tunga tillstånd i själen ex. depression och ångest

VAD ÄR MINDFULNESSYOGA?

Släpp taget om allt utom dig själv i den här stunden! Mindfulnessyoga eller medveten yoga förenar meditationstekniker inom mindfulness med lätta yogaövningar. Att utöva mindfulnessyoga ger dig en motvikt till ett liv fyllt av krav och aktiviteter. Med hjälp av din kropp och din andning lär du dig att släppa taget om stressen för att vara i nuet.


En del som provat mindfulness tycker att det är svårt att koncentrera sig under stilla meditation. När vi i stället kombinerar rörelse och meditation skapas en lättsam möjlighet till att kunna fokusera och släppa taget om det som varit eller om det som ska komma.


Du behöver inte vara vig eller stark för att kunna utföra mindfulnnessyoga, allt du behöver är att lyssna in din kropp och anpassa rörelsen efter din dagsform.


Under varje pass blir du guidad av mig i ett tema som hjälper dig att utforska och landa i ditt eget inre!

NÄR PASSAR MINDFULNESSYOGA?

Inga förgrundskunskaper behövs! Passar både nybörjare och erfarna utövare!


Utövas med god effekt när du t ex. har långvarig stelhet och smärtproblematik i kroppen, känner dig trött, överstimulerad, har humörsvängningar, mycket tankar som snurrar, känner ett behov av att fylla på med energi och/eller har för mycket energi.


När du vill knyta samman det mentala med din kropp

När du vill minska stress och oro

När du vill mjuka upp kroppen

När du behöver smärtlindring

När du längtar efter medveten närvaro

När du vill förnya din energi

När du vill trappa upp från sjukdom eller skada

När du vill öka din koncentration

När du behöver återhämtning och harmoni

När du vill ha en skön stund

För att hantera svåra tillstånd i kropp och själ. ex. kronisk eller intensiv smärta

För att hantera tunga tillstånd i själen ex. depression och ångest

VAD ÄR MINDFULNESS?

Prova ditt första pass hos mig helt gratis! Under passet mediterar vi, gör övningar och reflekterar tillsammans. Du får med dig tips och övningar som är lätta att utföra mellan träffarna.


I mindfulness eller medveten närvaro tränar vi oss i att stilla våra sinnen för att de ska bli mindre alarmerande, mer klart och skarpt. När vi utövar mindfulness tränar vi vår förmåga att stanna upp och observera det som är här och nu utan att döma. En viktig del i konceptet är att försöka acceptera att det är som det är och delta i det, utan att döma eller försöka att förändra någonting.


Genom att vi medvetet fokuserar på att andas lugnt skickas budskap till hjärnan att den inte behöver oroa sig. Effekten blir att hela vårt system blir lugnat!


Ju mer vi tränar mindfulness desto oftare får vi möjlighet att slå på den intellektuella och förnuftiga delen av hjärnan (prefrontala cortex). Det är den del som används för att bland annat förhindra att vi agerar direkt på våra impulser och gör saker på ett genomtänkt sätt, med eventuella negativa konsekvenser som följd. Vi kan alltså träna oss själva att bli bättre på att koncentrera oss, lösa problem och planera.


Forskningen har även kunnat påvisa positiv inverkan på kroppens immunförsvar, förändrad funktion och struktur i hjärnan för bättre minne och reglering av uppmärksamheten, minskad stress, samt ökad medkänsla och glädje.

NÄR PASSAR MINDFULNESS?

Inga förgrundskunskaper behövs! Passar både nybörjare och erfarna utövare!


Varje tillfälle du stannar upp med mindfulness är värdefull

När du vill minska på stress och oro

När du vill öka din koncentration

När du vill samla dig inför något viktigt

När du vill förnya din energi

När du vill ha en skön stund

När du vill få återhämtning

När du vill balansera dig och bli mer harmonisk

För att hantera svåra tillstånd i kropp och själ. ex. kronisk eller intensiv smärta

För att hantera tunga tillstånd i själen ex. depression och ångest

Therese Uppsäll KBT-terapeut Tel: 0722-125290   Email: kbt@nurum.se

Åsögatan 155, Södermalm


© Copyright 2019 All Rights Reserved.